9-03-2021 – Open brief Pakket Bezorgend NL

Delen

Elst, 9 maart 2021

Onderwerp: Open brief – Een briljant Idee?

Aan: Alle bestuurders van DHL, PostNL, TNT, DPD, Fedex, UPS, Subco Partners, AH, Jumbo en Coolblue.

Geachte bestuurder,

Vaak komt een briljant idee van mensen buiten uw organisatie. Is dit zo’n idee?

U verzorgt een commerciële dienst in het gehele land, u verleent een service aan alle inwoners, u komt aan de deur en drukt op de deurbel van alle mensen in dit land. Het is een intensieve business, waar wij allemaal profijt van hebben en we lijken het allemaal heel normaal te vinden als een aangeschaft cadeautje de volgende dag bezorgd wordt door een van uw mensen. En dat voor maar 6 Euro per pakketje of soms gratis. Normaal is het niet en dat willen wij u uitleggen.

Wij hebben dagelijks voor onze deur te maken met 3 tot 6 koeriers, die in onze straat pakketjes afleveren. Volledig pakket-bezorgend Nederland komt door onze straat en dus is het altijd feest als we uw collega’s aan de deur treffen, maar er is ook een bijeffect. De druk op uw collega’s om deze pakketjes op tijd te leveren, is hoog en dat is niet vreemd.

Vóór Corona was de druk al hoog en wij maken ons zorgen over de bezorg targets van morgen.

Wij lezen het niet alleen in de media, ook politici spreken erover alsof dit het nieuwe normaal is en wij ervaren het elke dag in onze straat. Uw mensen zouden beschermd moeten worden, want zij rijden vaak snel en onderschatten de gevaren op de weg. Iedere dag zou een fijne werkdag voor uw mensen kunnen zijn, maar dat is het niet altijd. Te vaak lezen wij in de media, dat koeriersbedrijven betrokken zijn bij een ongeluk op de weg. En wat is erop tegen met een efficiënte goedkope oplossing uw medewerkers te beschermen, wat de veiligheid op straat ten goede komt. We denken graag met u mee.

U legt uw bezorgers een druk op, die ten koste lijkt te gaan van de verkeersveiligheid. We geven toe dat sommige bezorgers wel de regels in acht nemen, hoera, maar een ander deel van uw mensen op de weg doet dit niet, althans niet in onze buurt en dat betreuren wij. Juist het besef van de gevaren en risico’s op de weg moet weer terug komen. Dit belang lijkt te vervagen en is in de laatste jaren ondergesneeuwd door uw bezorgtargets.

Wilt u ons helpen, wij denken met u mee.

Wij vinden dat u kritisch naar uzelf moet kijken. Het is nog niet te laat. Als bestuurder zou u over intelligente verkeersdata moeten beschikken, als u uw dienst op een verantwoorde wijze wil voortzetten. De technologie is beschikbaar. Tegelijkertijd doen wij een oproep aan Uber. Wat is er op tegen om een stukje asset wat geen core-business is, te leveren aan uw concurrent, zodat dit ten goede komt van de verkeersveiligheid? De maatschappij roept u op dit gebied samen te werken of te innoveren en antwoord te krijgen op de volgende vragen:

  • Is de target die onze medewerker krijgt realistisch om de dienst volgens de daarvoor geldende normen, verkeersregels te leveren?
  • Hoe snel rijdt iedere bezorger door de straten? Is dat een verantwoorde snelheid en houden zij zich aan de maximum snelheid in de straat?
  • Is de huidige beloningsmethodologie nog wel van deze tijd? Kunnen wij onze medewerkers belonen voor hun gedrag op de weg in plaats van de bezorgtargets.
  • Hoe kunnen wij als bedrijf een positieve bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid en welke maatregelen zouden wij kunnen nemen om onze medewerkers te beschermen? (Bij een ongeluk, als deze niet eenzijdig is, zijn over het algemeen minimaal twee partijen betrokken. U dient dan ook de andere partij.)
  • Welke maatregelen kunnen wij nemen om een slecht imago te voorkomen? Aangezien een levering van een pakketje een commodity is, zou u zich kunnen onderscheiden en een maatschappelijke bijdrage te leveren. U dient een hoger belang: Verkeersveiligheid.

Veilig Verkeer Nederland

Wat ons opvalt aan de lijst van partners van Veilig Verkeer Nederland (https://vvn.nl/partners) is dat u op deze lijst ontbreekt. Uber is een partner van VVN en waarom u niet? Zij brengen mensen van A naar B. U brengt pakketjes van A naar B. Is het zo simpel? Geef  uw medewerkers een GPS zender mee en u kan zich onderscheiden.

Corona heeft uw business en uw bewegingen over straat geïntensiveerd en daarmee ook uw verantwoordelijkheid op een essentieel maatschappelijk goed vergroot: Verkeersveiligheid. Wij zouden het toejuichen als u ons positief beantwoordt en zich aansluit als partner van Veilig Verkeer Nederland!

Met vriendelijke groet,

Overbetuwe (On)Veilig

Wij schrijven u, omdat ons onrecht wordt aangedaan en kinderen de dupe zijn. Veilig Verkeer Nederland heeft in september 2019 ...
Verder Lezen
Wat is hier aan de hand en waar zitten de ambtenaren met hun hoofd? In vele gevallen heeft de gemeente ...
Verder Lezen
*** NOS: 'Maximaal 15 km/u in straten zonder stoep' *** bron: https://www.nporadio1.nl/uitzendingen/nos-radio-1-journaal/8345c226-bf60-4bd1-afcd-ac0e566cab96/2021-07-13-nos-radio-1-journaal Het detecteren en herkennen van potentieel gevaarlijke verkeerssituaties ...
Verder Lezen
SWOV, CROW en VVN concluderen dat 15km/u de enige veilige snelheid is in de Aurelius!'En eerlijk is eerlijk, die ouders ...
Verder Lezen
Deze inhoud is beschermd met een wachtwoord. Vul hieronder het wachtwoord in om het te bekijken: Wachtwoord: ...
Verder Lezen
Elst, 3 mei 2021 Dag mevrouw Hoytink-Roubos, Onderwerp: Samen! Dank u wel voor de tijd en moeite, die u genomen ...
Verder Lezen
Het is volstrekt logisch dat wij een verkeersprobleem hebben, aangezien alle routes binnenwijks afgesloten zijn, behalve de Claudius. Dat deze ...
Verder Lezen
Hieronder ter verduidelijking onze buurt. De rode cirkels vertegenwoordigen de afsluitingen en de groene cirkel (doorgaand), dat is de Claudius-Aurelius ...
Verder Lezen
Effectiever beleid (SPV 30) “Er is meer aandacht nodig, waarmee ongevallen worden voorkomen. Om het aantal verkeersslachtoffers verder terug te ...
Verder Lezen
Elst, 22 maart 2021 Betreft: Een anticlimax en vragen Geachte heer Hol, In een ziekenhuis is een diagnose van wezenlijk ...
Verder Lezen
17 maart 2021 We beginnen de meeting over de snelheid. Bewoners stellen dat er te snel gereden wordt. VVN (rapport ...
Verder Lezen
In de afgelopen weken hebben wij onze kwestie voorgelegd aan o.a. Pointer, RamBamTV, Jinek, Kassa, Investico en Opstandelingen. We hebben ...
Verder Lezen
Elst, 9 maart 2021 Betreft: Volledig intrekken schuldaansprakelijkheid, kosten en handhavingsverzoek t.a.v. Aurelius en kruisingen Geachte burgemeester, Er vanuit gaande ...
Verder Lezen
Elst, 9 maart 2021 Onderwerp: Open brief - Een briljant Idee? Aan: Alle bestuurders van DHL, PostNL, TNT, DPD, Fedex, ...
Verder Lezen